ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Genel Esaslar Amaç
MADDE 1
(1) Bu Yönergenin Amacı; Çukurova Üniversitesi öğrencisi, personeli ve dış paydaşlarından eğitsel,fiziksel, sosyal, duygusal alanda sınırlılıklar ve engeller yaşayan bireylerin hayatlarını kolaylaştırabilmek için gerekli ortamın hazırlanmasını yaşama ve eğitim-öğretim süreçlerine tam katılımlarını sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri almak ve düzenlemeler yapmak üzere oluşturulan Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünün çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2
(1) Bu yönerge Çukurova Üniversitesi Rektörlüğü bünyesinde oluşturulan Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünün amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarının görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3
(1) Bu Yönerge, 1.7.2005 tarihli ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun’un 15 inci maddesi ile 14.02.2014 tarihli ve 28913 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği’nin 11 ve 12. maddesine göre hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4
(1) Bu yönergede geçen,
a) Koordinatörlük: Çukurova Üniversitesi Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünü,
b) Koordinatör: Özel eğitim veya rehberlik alanında uzmanlaşmış öğretim üyesini,
c) Engel ve Sınırlılık Yaşayan Birey: Bedensel, zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal becerilerinin çeşitli derecelerde yetersizliği nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve/veya destek hizmetlerine ihtiyaç duyan dezavantajlı kişiyi
ç) Engelsiz Üniversite: Çukurova Üniversitesi personeli, öğrencisi ve dış paydaşlarının bireysel farklılıklarına dayalı gereksinimleri karşılamak amacıyla sosyal, kültürel, eğitsel, yaşamsal etkinlik ve fırsatlardan eşit bir şekilde yararlanmalarını sağlayan, Üniversite anlayışını,
d) Engelsiz Üniversite Akademik Danışmanları: Üniversiteye bağlı Enstitü, Fakülte, Yüksekokul, Konservatuvar, Meslek Yüksekokulu Engelsiz Üniversite Akademik Danışmanlar
Engelsiz Üniversite Birim Temsilcileri: Üniversiteye bağlı Enstitü, Fakülte, Yüksekokul, Konservatuvar, Meslek Yüksekokulunun Engelsiz Üniversite birim temsilcisini,
e) Engelsiz Üniversite Öğrenci Temsilcisi: Engel ve sınırlılık yaşayan öğrencilerin kendi aralarında engelsiz üniversite koordinatörlüğünde temsillerini sağlamak amacıyla iki yıllığına seçilen öğrenciyi ifade eder.
f) İlgili Daire Başkanlıkları: Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı, Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı, Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı, Bilgi İşlem Daire Başkanlığını, Personel Daire Başkanlığı ve Strateji Daire Başkanlığını,
g) Koordinasyon Kurulu: Engelsiz Üniversite Koordinasyon Kurulunu,
ı) Rektör: Çukurova Üniversitesi Rektörünü,
h) Rektör yardımcısı: Çukurova Üniversitesi Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünden sorumlu rektör yardımcısını,
i) Üye: Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünde görevlendirilmiş Üniversite personel ve öğrencileri ifade eder.
Genel Esaslar
MADDE 5
(1) Bu yönerge kapsamında belirtilen hizmetlerin yerine getirilmesinde aşağıda belirtilen esaslara uyulur:
a) Çukurova Üniversitesi bünyesinde engel ve sınırlılık yaşayan öğrenci, personel ve dış paydaşların özel durumları ve dezavantajları dikkate alınarak eşit eğitim ve yaşam imkânı sağlanır.
b) Çukurova Üniversitesi bünyesinde engel ve sınırlılık yaşayan öğrenci, personel ve dış paydaşlara yönelik alınacak kararlarda, verilecek hizmetlerde kamu ve gönüllü sivil toplum kuruluşları ile işbirliği sağlanır.
c) Çukurova Üniversitesi bünyesinde engel ve sınırlılık yaşayan öğrenci, personel ve dış paydaşlara yönelik yapılmak istenen hizmet ve düzenlemelerde Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünün görüşü alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Çukurova Üniversitesi Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünün İşleyişi, Yapılanması ve Çalışma Esasları
MADDE 6
(1) Koordinasyon kurulu, Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünden sorumlu rektör yardımcısı başkanlığında, rektör tarafından üç yıl için görevlendirilen özel eğitim veya rehberlik alanında uzmanlaşmış iki öğretim elemanı, Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalından bir öğretim üyesi, ilgili daire başkanlıkları, akademik ve idari personel ile üniversitedeki engel ve sınırlılık yaşayan öğrencilerin kendi aralarından iki yıl için seçeceği bir öğrenciden oluşur. Süresi biten üyeler aynı yöntemle görevlendirilebilir.
(2) Koordinasyon kurulu, ilgili rektör yardımcısı başkanlığında toplanır. Rektör yardımcısının toplantıya katılmadığı durumlarda koordinatör toplantıya başkanlık eder.
(3) Koordinatörlüğün oluşturulma amacı, eğitsel, sosyal, duygusal ve fiziksel açıdan engel ve sınırlılık yaşayan öğrenci, personel ve dış paydaşların idari, fiziksel, sosyal ve akademik alanlarla ilgili ihtiyaçlarını tespit etmek ve bu ihtiyaçların karşılanması için yapılması gerekenleri belirleyip, yapılacak çalışmaları planlamak, uygulamak, geliştirmek ve yapılan çalışmaların sonuçlarını değerlendirmektir.(4) Koordinatörlük amaçlarının gerçekleştirebilmesi için gerekli olan kaynak üniversite bütçesinden tahsis edilir.
(5) Koordinatörlük, her yıl hazırlayacağı faaliyet ve değerlendirme sonuçlarını içeren raporu Rektörlük Makamına sunar. Rapor, Rektörlük tarafından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına bildirilir.
Çukurova Üniversitesi Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünün Görevleri
MADDE 7
(1) Koordinatörlüğün görevleri şunlardır:
a) Yükseköğretim programlarını kazanan engel ve sınırlılık yaşayan öğrencileri kayıt sırasında tespit etmek,
b) Üniversitenin programlarına kaydı yapılan engel ve sınırlılığı olan öğrencilerin öğrenimlerini sürdürdükleri sırada eğitim, öğretim, burs, idari, fiziksel, barınma, sosyal ve benzeri alanlarla ilgili ihtiyaçlarını tespit etmek ve bu ihtiyaçların karşılanabilmesi için alınması gereken önlemleri belirlemek ve ortadan kaldırmak üzere çözüm önerileri sunmak, gerekli düzenlemeleri üniversitede bulunan diğer birimler veya daire başkanlıkları ile eşgüdüm içerisinde yapmak,
c) Engelsiz üniversite kapsamında öğrenci, personel ve dış paydaşların akademik, fiziksel ve sosyal yaşamlarını engellemeyecek biçimde fiziksel ortamlarını ve eğitim-öğretim ortamlarını düzenlemek,
d) Öğrenci ve personele engelsiz üniversite olma sürecinde yapılması gereken düzenlemeleri anlatan ve bilgi veren doküman hazırlamak, bilinç düzeyini arttırmak, ilgililere danışmanlık hizmeti vermek, gerektiği durumlarda hizmet içi eğitim sağlamak,
e) Engelsiz Üniversite ve engelsiz yaşam anlayışını geliştirmek amacıyla bilinç ve duyarlılık düzeyini artırmak için program ve projeler geliştirmek, seminer, konferans ve benzeri faaliyetler düzenlemek,
f) Koordinatörlüğün çalışma programını hazırlamak, yürütmek, faaliyetler için gerekli bütçe ihtiyaçlarını belirlemek ve yıllık faaliyet raporunu hazırlayıp bağlı bulunduğu rektör yardımcısı kanalıyla rektöre sunmak,
g) Koordinatörlüğün görev ve faaliyet alanına giren konularda konunun taraflarına yönelik yayın, doküman ve bilgilerin yer aldığı, üniversitede okuyan engel ve sınırlılık yaşayan öğrencilerin ve paydaşların sorunlarını ve isteklerini dile getirmelerine olanak sağlayan, ilgili birimle iletişimine de imkân veren bir internet sitesi oluşturmak,
ğ) Alınan kararların ve belirlenen stratejilerin uygulanmasını denetlemek,
h) Maddi güçlüğü bulunan engel ve sınırlılık yaşayan öğrencilerin yardımcı araç gereçlerinin ücretsiz temini yönünde çalışmalarda bulunmak,
ı) Bütün öğrencilerin adil ve doğru bir şekilde ölçme ve değerlendirmeye tabi tutulması, fırsat eşitliğini sağlamak ve eğitim sürecini engelsiz hale getirmek amacıyla; sınavlarla ilgili süre, mekân, materyal, refakatçi okuyucu sağlamak ve yaşanan engel ve sınırlılığın doğasından kaynaklanan farklılıklara göre gerekli tedbirleri almak, düzenlemeleri yapmak,
i) Üniversitenin Kariyer Planlama Araştırma ve Uygulama Merkezi işbirliğiyle istihdam olanakları ve mesleklere ilişkin bilgilendirme yapan bilgilendirici kitaplar hazırlanması konusunda çalışmalar yapılmasını ve bunların engelli öğrencilere ulaştırılmasını sağlayacak tedbirler almak
j) Üniversite yerleşkesinin ve yerleşkede bulunan yapılar ile açık alanların yapılacak gerekli düzenlemeler ile herkes için ulaşılabilir olması, için yapılması gereken düzenlemeleri belirlemek, rektörlüğe bildirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğü Yönetim Organları ve Görevleri
MADDE 8
(1) Koordinatörlüğün yönetim organları şunlardır:
a) Koordinasyon Kurulu
b) Engelsiz Üniversite Koordinatörü
Koordinasyon Kurulu ve Görevleri
MADDE 9
(1) Koordinasyon Kurulu, gerektiğinde olağanüstü toplanarak, Koordinatör tarafından hazırlanan gündem maddelerini görüşüp karar Rektör Yardımcısı’nın veya Koordinatör’ün talebiyle yaptığı davet üzerine yılda en az iki defa olağan ve alır.
(2) Koordinasyon Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Koordinatörlüğün yönetimi ve çalışmaları ile ilgili kararları almak,
b) Koordinatör ve Koordinasyon Kurulu üyelerinin önerilerini görüşmek ve karara bağlamak,
c) Proje grupları ve benzeri alt birimlerin oluşturulması, adlandırılması, çalışma esaslarının belirlenmesi ve çalışmalarının sona erdirilmesine ilişkin kararları almak,
d) Üniversite Senatosuna sunulmak üzere koordinatörlükle ilgili esasları hazırlamak,
Engelsiz Üniversite Koordinasyon Kurulunun Çalışma Usul ve Esasları
MADDE 10
Koordinasyon Kurulu, her yarıyılın başında ve sonunda olağan olarak toplanır. Kurul, rektör yardımcısı başkanlığında, yokluğunda ise Koordinatör tarafından re’sen veya üyelerden ve engelli öğrencilerden gelen talep üzerine her zaman olağanüstü olarak toplantıya çağrılabilir. Kurul, Koordinatör tarafından hazırlanan gündem maddelerini görüşüp karar alır.
a. Eğitim öğretim döneminin başında ve sonunda yapılacak toplantılara Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünde kaydı bulunan tüm öğrencilerin katılımı için gerekli tedbirler alınır.
b. Koordinatörlüğün olağan toplantıları Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünde kaydı bulunan öğrencilerin oy hakkı olmaksızın katılımı ile yapılır. Olağanüstü toplantılarda gerekli görüldüğü takdirde öğrenciler de oy hakkı olmaksızın toplantıya katılabilir.
c. Toplantı gündemi Rektör Yardımcısı ve Koordinatör tarafından üyelerinden gelen talepler gözetilerek hazırlanır. Gündem dışındaki hususların görüşülmesi için toplantıda karar alınması gerekir. Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğü, alanı dışında kalan bir konuyu görüşemez ve karar alamaz.
d. Toplantı Sonunda, görüşülen hususlarla ilgili olarak alınan kararlar tüm üyelerce imzalanmış bir tutanağa bağlanır. Tutanağın bir nüshası Rektörlük makamına sunulur.
Engelsiz Üniversite Koordinatörünün Görevleri
MADDE 11
1. Koordinatör, koordinatörlüğün faaliyet konularında uzmanlığı, araştırma ve uygulama deneyimi olan, üniversitenin öğretim üyeleri arasından, Rektör tarafından üç yıl için görevlendirilir.
2. Koordinatör, Koordinasyon Kurulu üyeleri arasından kendisine, çalışmalarında yardımcı olmak üzere bir öğretim elemanını koordinatör yardımcısı olarak seçer.
3. Engelsiz Üniversite Koordinatörünün görevleri şunlardır:
a) Koordinatörlüğü temsil etmek,
b) Koordinasyon Kurulu gündemi oluşturmak ve toplantıya çağırmak,
c) Koordinatörlüğün amaçlarını gerçekleştirmek amacıyla idari ve teknik işleri yürütmek,
d) Faaliyet raporunu hazırlamak ve her yılın sonunda istendiğinde koordinatörlüğün genel işleyişi hakkında Rektör Yardımcısı’na rapor vermek,
e) Rektör Yardımcısı’nın bulunmadığı hallerde Koordinasyon Kuruluna başkanlık yapmak.
Engelsiz Üniversite Akademik Danışmanlarının Görevleri
MADDE 12
a. Engelsiz üniversite akademik danışmanları, bulundukları yükseköğretim kurumlarındaki engel ve sınırlılık yaşayan öğrencilere ilişkin sorunları ve çözüm önerilerini koordinatörlük toplantıları dışında, istendiğinde ve gerektiğinde Koordinatörlüğe sunarlar.
b. Üniversiteye bağlı birimlerden koordinatörlüğe seçilenler bulundukları yükseköğretim kurumlarındaki engelsiz üniversite akademik danışmanı olarak görev yaparlar. Bu görevi ifa ettiklerine dair ilgili bilgi Enstitü, Fakülte, Yüksekokul, Konservatuvar ve Meslek Yüksekokulu'nun internet sitesinde duyurusu yapılır.
c. Enstitü, Fakülte, Yüksekokul, Konservatuvar ve Meslek Yüksekokulu bünyesindeki engel ve sınırlılık yaşayan öğrenci sayısı beşi aşan kurumlarda ilgili kurum yöneticisinin gözetiminde, öğrencilerin kendi aralarından seçecekleri bir öğrenci temsilci olarak belirlenir.
d. Engelsiz Üniversite akademik danışmanı engel ve sınırlılık yaşayan öğrencilerin tespiti amacıyla Koordinatörlük tarafından yazılı veya elektronik ortamda gönderilen “Engelsiz Üniversite Öğrenci Tarama Anketi”ni uygular, belirtilen süre içerisinde Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğüne iletir.
e. Engelsiz üniversite akademik danışmanı eğitim ve öğretim yılının başında ve sonunda kendi kurumundaki engel ve sınırlılık yaşayan öğrenciler ile bir araya gelerek istek ve önerilerini tespit eder, gerekli danışmanlık hizmetini verir ve ilgili toplantı tutanağını Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğüne iletir.
f. Engelsiz Üniversite akademik danışmanı, eğitim ve öğretim yılının başında ve sonunda üniversite genelinde öğrenim gören engel ve sınırlılık yaşayan öğrenciler ile yapılacak olan toplantılara sorumlusu olduğu öğrenciler ile katılır.
g. Engelsiz Üniversite akademik danışmanı, her bir engel ve sınırlılık yaşayan öğrencinin derslerin işleyişinde ve değerlendirme sınavlarında diğer öğrenciler ile aynı fırsat eşitliğinin sağlanması amacıyla her türlü önlemi alır. Bu konuda gerek görülmesi halinde Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünün görüşü alınır.
Engelsiz Üniversite Birim Temsilcileri Görevleri
MADDE 13
a. Engelsiz Üniversite birim temsilcileri, bulundukları birimde engel ve sınırlılık yaşayan bireylere ilişkin sorunları ve çözüm önerilerini istendiğinde ve gerektiğinde Koordinatörlüğe sunarlar.
b. Engelsiz Üniversite birim temsilcileri bulundukları birimde engelsiz üniversite birim temsilcisi olarak görevi ifa ettiklerine dair ilgili bilgi birimin internet sitesinde duyurusu yapılır.
c. Engelsiz Üniversite birim temsilcileri bulundukları kurumdaki engel ve sınırlılık yaşayan bireyler ile bir araya gelerek istek ve önerilerini tespit eder, koordinatörlüğe bildirir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
MADDE 14
1. Koordinatörlüğün personel ihtiyacı, 2547 sayılı Kanunun 13’üncü maddesi uyarınca, Rektör tarafından görevlendirilecek personel tarafından karşılanır.
2. Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato ve Üniversite Yönetim Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat
MADDE 15
1. 17.09.2015 tarihli ve 13/07 sayılı Senato Kararı ile kabul edilmiş olan “Çukurova Üniversitesi Engelli
Öğrenciler Danışma ve Koordinasyon Birim Yönergesi” yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 16
1. Çukurova Üniversitesi Engelsiz Üniversite Koordinatörlüğünün yapılanması ve çalışma esasları
Çukurova Üniversitesi Senatosunda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer ve Üniversitenin internet sitesi üzerinden duyurulur.
Yürütme
MADDE 17
1. Bu yönerge hükümlerini Çukurova Üniversitesi Rektörü yürütür.
Yönergenin Kabul Edildiği Senatonun |
|
Tarihi |
Sayısı |
03.11.2022 |
30/1 |